g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

Within solar energy projects in Kosovo, one man - Blerim Devolli - violates anti-monopoly
rules as he stands behind six companies awarded rights to produce a combined 16.7 MW
from solar energy. This is more than half of Kosovo’s total solar power production. The rules
in Kosovo stipulate that no single investor can produce more than three megawatts of solar
energy. Each of these companies will receive a guaranteed price from the state - a so-called
‘feed-in tariff’ -between two and three times higher than the going market rate under a
decision by the industry regulator, the Energy Regulatory Office, or ERO.

It was October 2018 and the country, a little over a decade old, was unveiling its first solar
park a few kilometres from the site where Serb security forces executed 376 ethnic
Albanian civilians in April 1999 in the worst mass killing of the Kosovo war. If the massacre
at Meja marked the darkest moment in Kosovo’s quest for independence, the new solar park
was surely a shining example of how far it had come since independence from Serbia in
2008, of its technological advancement and ambition to be free of the coal-fired power
plants that have clogged the lungs of generations of Kosovars. That might have been the
case, if only the cards had not been stacked to benefit one very rich man, the ultimate
owner of the solar park and who now stands to reap some 27 million euros of taxpayers’
money over the next 12 years in violation of rules drawn up to prevent the emergence of
monopolies in the energy sector.

The ERO told BIRN it does not have the mandate to check the ownership of companies it
does business with. On May 12, Devolli’s holding company, Devolli Group, rejected the
findings of this investigation, which was first aired on April 30 on BIRN’s Jeta ne Kosove
current affairs programme. Devolli did not respond to several interview requests for this
story.

Nevertheless, prosecutors are probing whether to launch a criminal investigation on the
basis of BIRN's findings. Critics say that what should have been a story of clean energy and
new beginnings has become a familiar tale of dirty dealings.

Corruption warnings ignored

Via the Devolli Group holding company, the 48-year-old makes money from the sale of beer,
fruit juice, dairy products, water and a virtual mobile operator. His brother, Shkelqim,
presides over Devolli Corporations, which has interests in shock absorbers, television,
customs and coffee. Other businesses are registered under Devolli Holding SH.P.K and
Devolli Logistic System ShpK.

Devolli’s owns a Range Rover with diplomatic licence plates thanks to his status as a consul
in Albania, yacht anchored in the Montenegrin tourist town of Budva. He is also, however,



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

the ultimate owner of six companies registered in European Union-member Malta,
according to the results of a four-month investigation. Devolli’s dealings in solar power date
back to November 4, 2014, when the brewery he bought the same year - Birra Peja -
applied for a licence to produce solar energy. Six weeks later, another company, Frigo Food
Kosova, also sought a licence.

The ERO granted both licences on May 19, 2016, handing them a whopping feed-in tariff of
136.4 euros per MW, which, according to the Vienna-based Energy Community Secretariat -
an international body working to extend the EU’s internal energy market rules to
neighbouring countries - is three times the current market price.

Feed-in, or incentive, tariffs are fixed prices at which the ERO guarantees to investors that
it will buy all the energy they produce over a 12-year period, a price passed on to consumers
via their electricity bills. Investors are selected on a ‘first come, first serve’ basis rather than
via open competition in which rival firms would seek to offer the most competitive price.

It is a method that was criticised in separate letters to the ERO last year from the Energy
Community Secretariat, the US overseas development agency USAID, the German embassy
in Pristina/Prishtine and the European Commission, the executive arm of the European
Union.

The Germany embassy, in its May 2019 letter, said such a practice “carries a risk of
corruption and unnecessary pressure from unreliable developers on the government and the
ERO.” The German letter looks prescient in the light of BIRN’s findings.

Regulator lacks “mandate” to examine investor links

While Devolli was always known to have bought Birra Peja, BIRN has discovered that he
also stands behind Frigo Food Kosova, meaning that Devolli, as a single investor, had been
handed rights to produce six MW of solar energy, double the limit stipulated under ERO
rules.

Devolli’s ownership of Frigo Food Kosova is concealed behind a shell company registered in
Malta under the name Frigo Food Solar. Likewise, beer drinkers in Kosovo may be surprised
to learn that Birra Peja is owned by the Maltese-registered firms Abrazen and Globusus,
though it was always common knowledge Devolli had his hand on the taps.

Asked why it had assigned two licences to two companies with the same owner, when ERO
rules prohibit any one investor from selling more than three MW of energy, the ERO told
BIRN that it “does not have the mandate to identify connections between these companies.”
“Based on the legal framework, after their application, the ERO treats companies as legal
entities established under the Law on Business Organisations, and after completing all



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

relevant steps, issues the preliminary authorisations,” the regulator said in its written
response on March 11.

“The ERO has always treated them as projects, and for each project, the legal entity had to
be provided with both consent and permits issued by the relevant institutions,” it added.
That is in spite of the fact that the entire ERO board was filmed by a local TV channel, TV
SyriVision, as guests of Devolli at the inauguration of the first solar park in October 2018,
which is owned by the two companies in question - Birra Peja and Frigo Food Kosova.
Speeches and promotional material lauded the launch of six MW of production, double the
permitted amount.

On November 27, 2019, the ERO granted another eight companies feed-in tariffs to produce
20 MW of solar energy. Four of those companies, according to BIRN’s findings, are
ultimately owned by Devolli - Building Construction Kosovo L.L.C., Alsi & Co Kosova,
Energy Development Group and the Devolli Group. All are owned by Maltese shell
companies with the exception of Devolli Group, which was initially registered in Kosovo but
later renamed Abrazen L.L.C., owned by Malta-registered Abrazen LTD. Each was granted a
feed-in tariff of 85.5 euros.

Building Construction Kosovo L.L.C., which was awarded a licence to produce 1.73 MW of
solar energy, is a Kosovo-registered company owned by Maltese-based Solar Power Holding;
Alsi & Co Kosova is owned by Maltese-registered parent company Alsi & Co Ltd; Energy
Development Group, registered in Malta, is owned by EDG Ltd. Having tracked the
companies to Malta, BIRN paid the standard fee to access each registration in the Malta
Business Registry and finally reach the name of the true owner.

According to the registry, all three parent companies are owned by Devolli, who is
registered under the Montenegrin citizenship that he holds alongside his Kosovar. All his
businesses in Malta are registered at the same address and represented by Wilhelmus
Adrianus Woestenburg, who, according to revelations from the Panama Papers, is the legal
representative of 150 business entities.

In a statement on May 12, the Devolli Group said Devolli had made no secret of his holdings
in Malta and that there was nothing wrong with registering them on the island, which, it
said, has “transparent standards compatible with the EU.”

It also denied there was anything wrong in one person owning a number of companies
licenced by the ERO, saying other investors had employed the same practice and that it is
not ruled out by ERO regulations. Comparing the feed-in tariffs offered by the ERO and
energy tariffs elsewhere in the region is inappropriate, it said.

The Kosovo Renewable Energy Association, an industry body, also rejected any comparison



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

7 "

between prices in different states and said BIRN’s “attack” on renewable energy projects
was tantamount to support for energy imports from Serbia.

However, Kosovo’s State Aid Commission, CSA, which is tasked with ensuring a competitive
environment in all areas in which the state offers up resources for exploitation by private
investors, saw things differently.

On May 8, a week after this investigation was first aired, the CSA said in a statement that it
had started an investigation and had given the ERO 15 days to respond to its queries:

“The limit of those who ought to benefit from this feed-in tariff is three megawatts,” the CSA
said. “We are concerned that the ERO has, with their decision, avoided fulfilling this legal
obligation.”

Also on May 8, the speaker of the Kosovo parliament, Vjosa Osmani, sent a formal request to
MPs on the assembly’s economics commission to look into the matter, while State
Prosecutor Sevdije Morina said special prosecutors were gathering information to
determine whether there were grounds for a criminal investigation.

Change of heart

Intriguingly, the ERO board, at a meeting on October 14, 2019, had voted against the
licensing of another 20 MW of solar energy via feed-in tariffs. BIRN filmed the meeting,
which was visibly tense.

ERO legal officials Afrim Ajvazi and Ymredin Misini cautioned those present that failure to
approve feed-in tariffs for the extra energy could result in the regulator being brought to
court.

ERO chairman Arsim Janova asked, “Which operator could sue us? Do you actually know
who could take us to court?” Without naming names, Misini replied, “I mean, in principle,
they can sue us,” to which Janova responded, “Are we actually looking at fulfilling the
requests of one particular operator here?”

Janova voted against the feed-in tariffs for the extra energy, as did board member Besim
Sejfijaj.

The two other members of the board, Izet Rushiti and Selman Hoti, were in favour, but
ultimately lost.

Sejfijaj made the argument that an open competition could secure a more favourable price
for the energy, echoing the advice of a number of international bodies.

“Why should the consumer, as well as ourselves, be charged for the feed-in tariffs when
tomorrow, someone may come with [an offer of] 50 or 60 euros [per MW],” he said.

Fast forward 48 days to the November 27 meeting and Sejfijaj switched sides, voting in



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

favour and clearing the way for the ERO board to set the feed-in tariff at 85.5 euros per
MW. Janova was alone in opposing the scheme. Eight companies were allocated a total of 20
MW - 10.7 of which went to four companies that, it turns out, are controlled by one man -
Blerim Devolli.

To date, no evidence has been produced that would suggest the ERO faced any risk of being
challenged in court. But it would not be the first time that public officials have faced the
threat of legal action from wealthy private interests. In 2015, Devolli’s telecommunications
provider, Z Mobile, took state-owned Kosovo Telecom to the Court of Arbitration. He won,
and Telecom was ordered to pay compensation of more 25 million euros.

‘What’s a man to do?”

ERO board member Selman Hoti, who lobbied hard for the feed-in tariffs, is also the
shareholder of an energy company called Electra, which was contracted to install cables at
the Devolli solar park that was eventually launched in October 2018. Electra received the
contract before Hoti’s appointment to the ERO board in March 2018. Hoti told BIRN he had
asked Kosovo’s Anti-Corruption Agency, AKA, whether this represented a conflict of interest
but said that he did not receive a reply.

“Back then I was not a member of the [ERO] board, nor did I have any connection with the
ERO,” he said. “We [Electra] executed part of the construction; we laid down a cable to the
main station in Gjakova in order to connect it with the solar panels.”

“What’s a man to do - starve just because I'm a board member?”

According to Hoti’s public declaration of assets, he receives a salary of 1,950 euros per
month from the ERO [almost four times the Kosovo average] and has 147,000 euros of
family savings in the bank. According to its website, Electra has also carried out regular
work for electricity distributor KEDS [Kosovo Energy Distribution and Supply Company],
which the ERO is tasked with regulating. As an ERO board member, Hoti is involved in
decisions that affect the profit of KEDS on a regular basis. The Anti-Corruption Agency,
asked whether Hoti’s affiliation with Electra represented a conflict of interest, replied that it
had opened an investigation based on BIRN’s questions.

Izet Rushiti, who voted with Hoti in favour of the feed-in tariffs, previously ran for the local
assembly in 2017 as a candidate of the Alliance for the Future of Kosovo, AAK, led by former
Prime Minister Ramush Haradinaj.

Of the four other companies selected alongside Devolli’s four, two - Vita Energy and VBS -
are owned by men with close ties to Haradinaj - Rasim Merlaku and Valton Bilalli. Haradinaj
and his brother, Daut, both live in the plush Marigona Residence development of luxury



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

housing some 20 minutes by car from Pristina. The neighbourhood was built by Merlaku,
Bilalli and a third man. According to social media posts, Merlaku regularly goes hiking with
Haradinaj.

Both Hoti and Rushiti were appointed to the ERO board by Kosovo’s parliament in March
2018, when the AAK was part of Kosovo's coalition government and Haradinaj was prime
minister.

British experts, who were tasked with monitoring senior public sector recruitment under a
2016 deal between the UK and Kosovo governments designed to improve cadres and weed
out unqualified party-political appointees, had argued that neither man met the criteria to
sit on the ERO board having fallen short of the required number of points during testing and
interviewing.

Lawmakers, however, ignored the British advice.

‘What’s wrong with Blerim Devolli?’

Feed-in tariffs are designed to guarantee companies a return on their investment in the
production of renewable energy, while also guaranteeing the sale of all they produce at a
fixed price. Under ERO rules, the difference between the average energy price and the feed-
in tariff is passed on to consumers via their electricity bills.

The price set in November 2019 by the ERO for solar energy - 85.5 euros per MW - is 54.7
euros more than the energy that is produced by the Kosovo Energy Corporation, KEK, by
burning lignite. It is also almost 40 euros more than the price of energy imported by Kosovo.
Arben Kllokoqi, an energy expert at the Energy Community Secretariat, told BIRN that
countries that have used open competition to support solar energy production have
benefited from much lower prices. In neighbouring North Macedonia, for example, prices
are roughly half the 85.5 euros per MW set by the ERO.

Moreover, on May 27, the Albanian government opened a competition for investors looking
to invest in 140 MW of solar energy. It secured an incredible 24.89 euros per megawatt for
70 MW, and the rest of which were to be sold at market price. This is 60 euros cheaper than
the price that ERO has decided for the 20 MV sold by feed-in tariffs. In an op-ed published
after BIRN’s investigation first aired, Adhurim Haxhimusa, a Kosovar energy expert who
teaches at the University of Applied Sciences of the Grisons in Chur, Switzerland, said he
had conducted a comparison of the subsidies Germany and Kosovo pay for renewable
energies.

“Germany pays only 0.75 percent of its Gross Domestic Product (GDP) per year in
subsidising renewable energies, while Kosovo pays over 2.02 percent of its GDP for this,” he



g o non Clean energy and unclean deals - solar energy projects in Kosovo

wrote. “So the average Kosovo citizen pays 2.7 times more than the average German
citizen.”

The ERO, however, told BIRN: “Currently, the feed-in tariffs are the only support scheme
that would allow Kosovo to achieve its targets for reliance on renewable energy sources.” As
for the cost to consumers of the feed-in tariffs for 20 MW decided in November 2019, the
regulator said it would come out at 27.6 million euros over 12 years, or 2.29 million euros
per year.

Devolli stands to pocket 14.4 million euros of that sum, unless the courts intervene to annul
the ERO decision. According to BIRN's calculations, he will also receive 13.2 million euros
via the feed-in tariffs already granted to Birra Peja and Frigo Food Kosova in 2016. That
comes to a total of 27.6 million euros from Kosovo’s electricity consumers. In December,
two members of the Vetevendosje party that currently heads Kosovo’s caretaker
government - former Kosovo ombudsman Sami Kurteshi and commercial lawyer Geotar
Mjeku - filed a complaint with the Kosovo courts challenging the ERO decision of November
2019 based on the suspicion the same investor stood behind more than one of the selected
companies. This story confirms that suspicion.

“This is being done without any competition and contrary to all market competition rules,”
Kurteshi told BIRN.

On April 6, the Basic Court accepted a request from Vetevendosje for an injunction to stop
the ERO from implementing its decision until a final ruling from the courts. Kurteshi alleged
collusion, telling BIRN: “There is a strong connection between the ERO and the oligarchs
and they [the oligarchs] also want to influence the courts. This should not be allowed.” On
April 27, three days before airing its investigation, BIRN doorstepped ERO board member
and Electra shareholder Hoti at his office.

Pressed about the risk of creating a monopoly in the solar energy sector by handing Devolli
such a degree of control, Hoti replied: “Tell me, what’s wrong with Blerim Devolli? If not
Devolli, it’ll be some Chinese [investor]. Is that what you want?”

Source: balkaninsight.com



